Innovativ sprogundervisning/ny skriftlig eksamen

gitte | I Ukategoriseret | 0 Kommentarer | 1100 Fremvisninger | Udskriv
Innovativ sprogundervisning/ny skriftlig eksamen

annonce_elektronisk_studeksamen_og_grammatik_gl_katalog.doc

Kursus

’Den kommende elektroniske skriftlige studentereksamen i sprogfagene fransk, spansk og italiensk – med ny grammatik og skriftlighedstræning’

 

Reformkursus for sproglærere på STX, HF, VUC, HHX med fransk, spansk og
italiensk.

Kursusudbyder

Fransklærerforeningen har udviklet kurset i et samarbejde med de faglige foreninger
for spansk og italiensk.

Formål

På dette kursus vil vi præsentere pædagogiske og didaktiske metoder for arbejdet med grammatikindlæring og herunder specielt opøvelse af grammatisk bevidsthed og automatisering i forbindelse med de krav til den skriftlige dimension i

sprogundervisningen, som de kommende nye elektroniske skriftlige

studentereksamensopgaver vil stille eleverne overfor.

 

Den didaktiske tilgang og de udviklede materialer vil have nøje sammenhæng med den progression og de klare mål, der kommer til udtryk i de nye læreplaner både med hensyn til sprogfærdighed og sprogforståelse.

 

 

Indhold:

I tilrettelæggelsen af forløb vil vi på kurset anvise, hvordan sproglærerne kan facilitere indlæring af den relevante og nødvendige grammatik hos eleverne som en uundværlig ressource. I forbindelse med den del af den skriftlige prøve, som tillader brug af internettet, er det vores intention at give et bud på, hvordan man træner skriftligheden i forbindelse med de frie opgaver og herunder, hvordan man fx anvender google translate konstruktivt og med et øget læringsudbytte i sprogindlæringen til følge.

 

Vi præsenterer øvelser, som styrker elevernes naturlige sproglige og grammatiske nysgerrighed og opmærksomhed og i den forbindelse viser vi, hvordan disse anvendelsesorienterede sproglige aktiviteter styrker elevernes læse- lytte- skrive- strategier/færdigheder med det mål, at de bliver autonome sprogindlærere, som lægger mærke til og undrer sig over sproglige strukturer i både tekst og tale.

 

Mht. eksempelmaterialet vil vi fokusere på:

 

  • den nødvendige og relevante grammatik
  • udarbejdelse af opgavetyper, der i en grammatisk progression støtter såvel lytte-/læseforståelse som den skriftlige sprogfærdighed gennem hele gymnasieforløbet.
  • skriveopgaver med fokus på indhold og struktur

 

Digitale medier vil blive anvendt i det omfang, det er givende og udbytterigt.

 

 

CD med det udarbejdede materiale udleveres.


Målgruppe
Fransk-, spansk- og italiensklærere fra STX, HF, VUC og HHX 

 

Undervisere

Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, Italiensk

Majken Bak Hansen, Viborg gymnasium, Italiensk

Freddie Kirk Nielsen, Kalundborg Gymnasium, Spansk

Susanne Galsøe, Hjørring Gymnasium, Spansk

Annette Bau, Nyborg Gymnasium, Fransk

Ulla Pedersen, Vejen Gymnasium og HF, Fransk

 

Fagkonsulent Lene Kirk Sørensen vil være til stede på kurset

 

 

Tid og sted

4 én-dagskurser fra  09.00 – 16.00

 

Odense                         Tirsdag d. 11. marts 2014                                  

Aalborg                         Torsdag d. 13. marts 2014                                 

København                    Tirsdag d. 18. marts 2014

Aarhus                          Torsdag d. 20. marts 2014                                 

                  

Pris

Kursuspris 1000 kr. pr. deltager

Kurserne oprettes ved minimum 30 deltagere.

 

Tilmelding

Deadline for tilmelding til kurserne:  28. februar 2014 til Ulla.Pedersen@skolekom.dk 

 
Skriv ved tilmeldingen: navn, e-mail og ansættelsessted, dit fag og din skoles ean-nr.
Skriv også kursets titel og marker, ved hvilket af de 4 kursussteder, du ønsker at deltage.

Kontakt

Ulla Pedersen, Fransklærerforeningen

E-mail-adresse: Ulla.Pedersen@skolekom.dk

Tlf 29 868143 

Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.