Innovativ sprogundervisning/ny skriftlig eksamen
annonce_elektronisk_studeksamen_og_grammatik_gl_katalog.doc
Kursus
’Den kommende elektroniske skriftlige studentereksamen i sprogfagene fransk, spansk og italiensk – med ny grammatik og skriftlighedstræning’
Reformkursus for sproglærere på STX, HF, VUC, HHX med fransk, spansk og
italiensk.
Kursusudbyder
Fransklærerforeningen har udviklet kurset i et samarbejde med de faglige foreninger
for spansk og italiensk.
Formål
På dette kursus vil vi præsentere pædagogiske og didaktiske metoder for arbejdet med grammatikindlæring og herunder specielt opøvelse af grammatisk bevidsthed og automatisering i forbindelse med de krav til den skriftlige dimension i
sprogundervisningen, som de kommende nye elektroniske skriftlige
studentereksamensopgaver vil stille eleverne overfor.
Den didaktiske tilgang og de udviklede materialer vil have nøje sammenhæng med den progression og de klare mål, der kommer til udtryk i de nye læreplaner både med hensyn til sprogfærdighed og sprogforståelse.
Indhold:
I tilrettelæggelsen af forløb vil vi på kurset anvise, hvordan sproglærerne kan facilitere indlæring af den relevante og nødvendige grammatik hos eleverne som en uundværlig ressource. I forbindelse med den del af den skriftlige prøve, som tillader brug af internettet, er det vores intention at give et bud på, hvordan man træner skriftligheden i forbindelse med de frie opgaver og herunder, hvordan man fx anvender google translate konstruktivt og med et øget læringsudbytte i sprogindlæringen til følge.
Vi præsenterer øvelser, som styrker elevernes naturlige sproglige og grammatiske nysgerrighed og opmærksomhed og i den forbindelse viser vi, hvordan disse anvendelsesorienterede sproglige aktiviteter styrker elevernes læse- lytte- skrive- strategier/færdigheder med det mål, at de bliver autonome sprogindlærere, som lægger mærke til og undrer sig over sproglige strukturer i både tekst og tale.
Mht. eksempelmaterialet vil vi fokusere på:
- den nødvendige og relevante grammatik
- udarbejdelse af opgavetyper, der i en grammatisk progression støtter såvel lytte-/læseforståelse som den skriftlige sprogfærdighed gennem hele gymnasieforløbet.
- skriveopgaver med fokus på indhold og struktur
Digitale medier vil blive anvendt i det omfang, det er givende og udbytterigt.
CD med det udarbejdede materiale udleveres.
Målgruppe
Fransk-, spansk- og italiensklærere fra STX, HF, VUC og HHX
Undervisere
Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, Italiensk
Majken Bak Hansen, Viborg gymnasium, Italiensk
Freddie Kirk Nielsen, Kalundborg Gymnasium, Spansk
Susanne Galsøe, Hjørring Gymnasium, Spansk
Annette Bau, Nyborg Gymnasium, Fransk
Ulla Pedersen, Vejen Gymnasium og HF, Fransk
Fagkonsulent Lene Kirk Sørensen vil være til stede på kurset
Tid og sted
4 én-dagskurser fra 09.00 – 16.00
Odense Tirsdag d. 11. marts 2014
Aalborg Torsdag d. 13. marts 2014
København Tirsdag d. 18. marts 2014
Aarhus Torsdag d. 20. marts 2014
Pris
Kursuspris 1000 kr. pr. deltager
Kurserne oprettes ved minimum 30 deltagere.
Tilmelding
Deadline for tilmelding til kurserne: 28. februar 2014 til Ulla.Pedersen@skolekom.dk
Skriv ved tilmeldingen: navn, e-mail og ansættelsessted, dit fag og din skoles ean-nr.
Skriv også kursets titel og marker, ved hvilket af de 4 kursussteder, du ønsker at deltage.
Kontakt
Ulla Pedersen, Fransklærerforeningen
E-mail-adresse: Ulla.Pedersen@skolekom.dk
Tlf 29 868143