Innovativ sprogundervisning/ny skriftlig eksamen

Innovativ sprogundervisning/ny skriftlig eksamen

annonce_elektronisk_studeksamen_og_grammatik_gl_katalog.doc

Kursus

’Den kommende elektroniske skriftlige studentereksamen i sprogfagene fransk, spansk og italiensk – med ny grammatik og skriftlighedstræning’

Reformkursus for sproglærere på STX, HF, VUC, HHX med fransk, spansk og
italiensk.

Kursusudbyder

Fransklærerforeningen har udviklet kurset i et samarbejde med de faglige foreninger
for spansk og italiensk.

Formål

sprogundervisningen, som de kommende nye elektroniske skriftlige

studentereksamensopgaver vil stille eleverne overfor.

Den didaktiske tilgang og de udviklede materialer vil have nøje sammenhæng med den progression og de klare mål, der kommer til udtryk i de nye læreplaner både med hensyn til sprogfærdighed og sprogforståelse.

Indhold:

I tilrettelæggelsen af forløb vil vi på kurset anvise, hvordan sproglærerne kan facilitere indlæring af den relevante og nødvendige grammatik hos eleverne som en uundværlig ressource. I forbindelse med den del af den skriftlige prøve, som tillader brug af internettet, er det vores intention at give et bud på, hvordan man træner skriftligheden i forbindelse med de frie opgaver og herunder, hvordan man fx anvender google translate konstruktivt og med et øget læringsudbytte i sprogindlæringen til følge.

Vi præsenterer øvelser, som styrker elevernes naturlige sproglige og grammatiske nysgerrighed og opmærksomhed og i den forbindelse viser vi, hvordan disse anvendelsesorienterede sproglige aktiviteter styrker elevernes læse- lytte- skrive- strategier/færdigheder med det mål, at de bliver autonome sprogindlærere, som lægger mærke til og undrer sig over sproglige strukturer i både tekst og tale.

Mht. eksempelmaterialet vil vi fokusere på:

• den nødvendige og relevante grammatik
  • udarbejdelse af opgavetyper, der i en grammatisk progression støtter såvel lytte-/læseforståelse som den skriftlige sprogfærdighed gennem hele gymnasieforløbet.
  • skriveopgaver med fokus på indhold og struktur

Digitale medier vil blive anvendt i det omfang, det er givende og udbytterigt.

CD med det udarbejdede materiale udleveres.

Fransk-, spansk- og italiensklærere fra STX, HF, VUC og HHX

Undervisere

Lene Harbo Frandsen, Middelfart Gymnasium, Italiensk

Majken Bak Hansen, Viborg gymnasium, Italiensk

Freddie Kirk Nielsen, Kalundborg Gymnasium, Spansk

Susanne Galsøe, Hjørring Gymnasium, Spansk

Annette Bau, Nyborg Gymnasium, Fransk

Ulla Pedersen, Vejen Gymnasium og HF, Fransk

Fagkonsulent Lene Kirk Sørensen vil være til stede på kurset

4 én-dagskurser fra  09.00 – 16.00

Odense                         Tirsdag d. 11. marts 2014

Aalborg                         Torsdag d. 13. marts 2014

København                    Tirsdag d. 18. marts 2014

Aarhus                          Torsdag d. 20. marts 2014

Kursuspris 1000 kr. pr. deltager

Kurserne oprettes ved minimum 30 deltagere.

Tilmelding

Deadline for tilmelding til kurserne:  28. februar 2014 til Ulla.Pedersen@skolekom.dk

Skriv ved tilmeldingen: navn, e-mail og ansættelsessted, dit fag og din skoles ean-nr.
Skriv også kursets titel og marker, ved hvilket af de 4 kursussteder, du ønsker at deltage.

Ulla Pedersen, Fransklærerforeningen

E-mail-adresse: Ulla.Pedersen@skolekom.dk